Ferrari's 'grote vraagtekens' voor kostenplafond te midden van Red Bull-gerucht - The Race

2022-09-03 13:34:00 By : Mr. Lu Jun

Ferrari heeft de "grote vraagtekens" herhaald die volgens haar bestaan ​​over het budgetplafond van de Formule 1 en of de FIA ​​in staat is om dit krachtig te controleren.De allereerste financiële regels van de F1 werden vorig seizoen geïntroduceerd, waarbij een basisbestedingslimiet van $ 145 miljoen werd opgelegd aan alle 10 teams die effectief alle aspecten dekt die verband houden met de ontwikkeling van auto's en de bedrijfskosten.Het basisbedrag van het budgetplafond werd voor dit seizoen met $ 5 miljoen verlaagd, samen met gloednieuwe technische voorschriften, wat betekent dat teams proberen geheel nieuwe auto's te ontwikkelen binnen een vaste limiet.Teams zijn hier op verschillende manieren mee omgegaan.Ferrari is opmerkelijk zuinig geweest met ontwikkelingen en beperkte de upgrades tot grote pakketten, terwijl Mercedes en Red Bull regelmatig kleinere upgrades brachten.Er wordt in de paddock gespeculeerd dat Red Bull momenteel een grote ontwikkeling aan het voorbereiden is, in de vorm van een nieuw, lichter chassis dat begin oktober zou kunnen worden geïntroduceerd vanaf de Grand Prix van Singapore.Ferrari-baas Mattia Binotto was onvermurwbaar dat zijn eigen organisatie dit niet zou kunnen doen binnen het budgetplafond en hoewel hij niet specifiek commentaar wilde geven op de geruchten over Red Bull, heeft Binotto een eerder in het jaar geuite bezorgdheid doen herleven over hoe goed de financiële regels kunnen worden gecontroleerd."Ik weet niet wat ze doen, of ze een lichter chassis hebben of niet," zei Binotto."Maar over het algemeen is het budgetplafond altijd een punt van zorg - ik denk dat we het al tijdens het seizoen hebben genoemd.“Nu hebben we de technische, sportieve en financiële regels, die het verschil kunnen maken tussen teams in de manier waarop ze het interpreteren en uitvoeren.“We weten dat we een zeer sterke FIA ​​nodig hebben om ervoor te zorgen dat ze goed focussen.Anders zal de verordening zelf niet eerlijk en billijk zijn.“Ik kan niet oordelen over de Red Bull, maar als Ferrari zullen we nooit in staat zijn om gedurende het seizoen een lichtgewicht chassis of een ander chassis te introduceren, simpelweg voor budgetplafond.“En het zou me verbazen als er een team is dat dat kan.“Als dat zo is, dan is het weer terug naar de regelgeving zelf.Is het eerlijk genoeg?Is het billijk genoeg?Is de politie voldoende?“Dat zijn de grote vraagtekens.“Het is een zeer groene regelgeving op dit moment, het aantal mensen in de FIA ​​dat het controleert is erg klein, dus het moet verbeteren voor de toekomst."Omdat het slecht zou zijn als een kampioenschap op de een of andere manier wordt gedicteerd door de financiële regels en niet door de technische of sportieve [regels]."Red Bull-teambaas Christian Horner zei pas afgelopen weekend in Spa dat er geen lichter chassis was en dat "deze chassis de komende races zullen blijven rijden".Het verminderen van het gewicht van de RB18 was dit jaar een van de belangrijkste aandachtspunten van Red Bull, aangezien hij sinds het begin van het seizoen enkele kilo's te zwaar was.Red Bull blijft zijn RB18 ook op andere gebieden doorontwikkelen en in Spa had hij licht gereprofileerde sidepods en een opnieuw geprofileerde achtervering.Deze hebben Red Bull wat koeling en aerodynamische voordelen opgeleverd, maar waren lang niet genoeg om een ​​prestatie te verklaren zoals het team had in Spa, waar Max Verstappen dominant was.Maar het ging door met het thema van een hoog aantal upgrades en als dit zo doorgaat, zullen er waarschijnlijk meer vragen volgen over hoe het dit binnen de kostenlimiet beheert.Er is geen expliciete beschuldiging van enig wangedrag bij Red Bull geweest en het is mogelijk dat het, net als Mercedes of zelfs Alpine, een ander team met een constante stroom van ontwikkelingen dit seizoen, gewoon efficiëntere processen heeft.Die teams hebben mogelijk ook meer ruimte in hun budget gecreëerd voor upgrades – terwijl Ferrari misschien te conservatief was – of hadden ontwikkelingsideeën ontgrendeld door de extra vergoeding die onlangs aan teams werd toegekend om inflatie te bestrijden.Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft op zijn minst de bewering van Binotto herhaald dat een nieuw chassis in het seizoen niet mogelijk zou zijn voor zijn team."We zouden in die fase van het seizoen geen chassis kunnen introduceren", zei Wolff.“We hebben een enorm overgewicht, wat we niet hebben kunnen achterhalen omdat we onderdelen aan de auto proberen om onze verschillende problemen op te lossen.'Dus dat kunnen we ons niet veroorloven, punt uit.Wat met de invoering van het kostenplafond werd beoogd, raakte absoluut de doelstelling.Dat is wat ze wilden bereiken."De grote teams kunnen er niet zomaar geld tegenaan gooien."De nieuwe aero-regels met grondeffect voor 2022 hebben teams gedwongen een nieuwe familie vleugels samen te stellen.Racen op Spa en Zandvoort in opeenvolgende weekenden biedt ons een goed voorbeeld van de verschillende niveaus, zoals Gary Anderson uitlegtFerrari F1-coureur Charles Leclerc leidde de weg in de derde Nederlandse GP-training, aan het hoofd van George Russell en Max VerstappenAlpine F1-baas Otmar Szafnauer begrijpt niet waarom Oscar Piastri naar McLaren wilde vertrekken, ook niet na wat uitkwam in de CRB-uitspraakLucas di Grassi heeft zijn kritiek op de sociale media uitgebreid op de opmerkingen van Sebastien Vettel die de relevantie van de Formule E in twijfel trekkenWe leggen uit hoe Alpine het zo mis heeft met zijn Oscar Piastri-deal in de nieuwste editie van The Race F1 PodcastOscar Piastri had aanvankelijk geen gegarandeerde Formule 1-racestoel voor 2023 bij McLaren toen hij begin juli zijn contract tekende en Alpine was op de hoogte van Piastri's voornemen om te vertrekken voordat Fernando Alonso het team schokte.The Race begon in februari 2020 als een alleen digitaal motorsportkanaal.Ons doel is om de beste autosportverslaggeving te creëren die zowel die-hard fans als degenen die nieuw zijn in de sport aanspreekt.