KVK Werkt voor ondernemers

2022-09-10 17:02:52 By : Ms. Maggie Yi

Voor alle starters geldt: als je een eigen bedrijf start, moet je een bedrijfsnaam en rechtsvorm kiezen en je bedrijf inschrijven bij KVK. In dit artikel lees je welke onderwerpen specifiek voor schoonheidsspecialisten van belang zijn.

Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht, maar het helpt je te onderzoeken of je plannen haalbaar zijn. Je bepaalt er je doelgroep in en het geeft zicht op de concurrentie. Met de KVK Bedrijventeller zie je hoeveel concurrentie er in jouw regio is.

Tellingen uit het KVK Handelsregister laten zien dat het aantal schoonheidssalons tussen 2017 en 2022 is gestegen van 7.296 naar 8.084.

Schrijf je geen ondernemingsplan, dan is een haalbaarheidscheck een goed alternatief.

Volgens de wet heb je een bedrijf als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming. Check of jouw activiteiten voldoen aan de criteria voor een onderneming.

Wil je een eigen schoonheidssalon starten, maar ben je onder de 18 jaar? Dan heb je toestemming nodig van je ouders of voogd.

Een marketingplan is onderdeel van je ondernemingsplan. Daarin beschrijf je hoe je bekendheid geeft aan je bedrijf en hoe je klanten vindt. Veel bedrijven maken gebruik van social media. Maar ook mond-tot-mond reclame kan heel effectief zijn. Het kost je niets, want je klanten doen het werk.

Anchel Aalders van Beauty en visagie Anchel deed research naar het bestaande aanbod in haar regio en bepaalde zo op welke doelgroep zij zich ging richten. “Toen ik dat voor mezelf duidelijk had, heb ik keuzes gemaakt in hoe ik promotie kon maken.” Aalders tipt: “Je kunt je specialiseren in bepaalde behandelingen, maar houd je aanbod beperkt en doe waar je goed in bent!”

Het juiste tarief bepalen kan lastig zijn. Vooral als je net begint en weinig ervaring hebt. Je wilt natuurlijk wel winst maken. Zet daarvoor al je inkopen, vaste lasten en variabele kosten op een rij. Bekijk dan wat je moet verdienen om er een goed inkomen aan over te houden. In een ideale situatie heb je zelfs genoeg over om reserves op te bouwen. Bereken vervolgens de prijzen.

Aalders vindt dat schoonheidsbehandelingen voor iedereen mogelijk moeten zijn. “Het moet betaalbaar zijn. Een goede afstemming van prijs en kwaliteit. Ik heb daar rekening mee gehouden bij het opzetten van mijn bedrijf.”

Je kunt als schoonheidsspecialist een bedrijf starten naast je betaalde baan. Aalders deed dat ook. “Ik heb bewust mijn baan aangehouden. Hierdoor beperk ik een aantal risico’s, zoals arbeidsongeschiktheid. Daarnaast vind ik het een uitdaging om naast mijn baan iets voor mezelf te hebben.”

Het heeft voor- en nadelen om naast een vast inkomen in je vrije tijd voor jezelf te beginnen. Zo loop je bijvoorbeeld weinig risico, maar ben je wel beperkt in je tijd. Controleer wel in je arbeidscontract of ondernemerschap naast je baan is toegestaan of overleg met je werkgever.

Veel starters in de beautybranche beginnen vanuit huis. Je kunt er ook voor kiezen om bij klanten thuis, via stoelhuur of in een huur- of kooppand te starten. Wat je ook gaat doen, een aantal zaken moet je in overweging nemen.

Starten vanuit huis in die ene ruimte die ‘toch leeg staat’ en waarin je direct aan de slag kunt gaan zonder al te veel aanpassingen. Of, als je het groter aan wilt pakken, je garage volledig verbouwen tot een professionele beautysalon.

Bijkomende voordelen zijn dat je geen reistijd, reiskosten en extra huurkosten hebt als je vanuit huis start. Maar er is ook een nadeel. Je werk is altijd heel dichtbij. Je kunt daardoor niet echt afstand nemen in je vrije tijd. En je privéleven is ook voor je klanten heel dichtbij.

Daarnaast is het belangrijk vooraf de voorwaarden bij de gemeente te checken. Moet je bij hen melden dat je een bedrijf vanuit huis begint? Passen jouw plannen binnen het bestemmingsplan? Waar moet je op letten als je gaat verbouwen? En mag je een bord aan je gevel hangen? Controleer ook in je hypotheekovereenkomst of huurcontract of je een bedrijf vanuit of bij je huis mag starten. Neem zo nodig contact op met je bank of verhuurder om je plannen te overleggen. Vergeet ook je verzekeringspolissen niet. De inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor privébezittingen en de woning zelf. Ze dekken niet de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte. Daardoor is het vaak nodig je huidige verzekeringen uit te breiden.

Je kunt ervoor kiezen om naar klanten toe te gaan voor een schoonheidsbehandeling, thuis of bij bedrijven. Voordeel is dat je vrij eenvoudig en snel van start kunt gaan. Aalders bevestigt: “Ik heb klanten die niet zelf kunnen komen. Die behandel ik bij hen huis. Daarom heb ik apparatuur aangeschaft die ik mee kan nemen naar mijn klanten.” Tip: bereken je reiskosten door in je (uur)tarief.

Als je een bedrijfsruimte huurt of koopt om in te starten met je eigen schoonheidssalon, controleer dan of deze ruimte voldoet aan jouw eisen en wensen. Hoeveel ruimte heb je nodig, wat moet er allemaal in komen, welke behandelingen wil jij aanbieden en waar maak je de wachtruimte?

Aalders koos bewust voor een externe locatie om privé en zakelijk gescheiden te houden. “Deze locatie past bij de sfeer die ik wil uitstralen met mijn bedrijf en het biedt de optie om uit te breiden. Ik zit het aan een doorgaande weg, op een goede zichtlocatie.” Controleer bij je gemeente of jouw bedrijfsactiviteiten overeenkomen met het bestemmingsplan.

Stoelverhuur is een samenwerking tussen twee of meer zelfstandig ondernemers. Ze bieden voor eigen rekening en risico vanuit dezelfde bedrijfsruimte hun diensten aan. Deze manier van werken wordt steeds populairder. Stoelverhuur is een manier om je huisvestingskosten, inkoopsprijzen en marketingkosten te drukken. En je bedrijf kan de dienstverlening verbreden, bijvoorbeeld door samenwerking met kappers, visagisten en nagelstylisten.

Aalders heeft daar ook aan gedacht. “Mijn dienstverlening in de toekomst uitbreiden behoort zeker tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld door stoelverhuur aan een kapster.”

Als ondernemer moet je een administratie bijhouden. Je kunt je financiële administratie zelf doen of je kunt het uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Zij richten je boekhouding optimaal in, staan je bij met advies en zijn op de hoogte van verschillende fiscale voordelen. Een goede boekhouder of accountant betaalt zich vaak terug. Aalders koos daar ook voor. “Via een digitaal boekhoudprogramma registreer ik alle inkomsten en uitgaven. De boekhouder verzorgt de aangiftes. Hij kan me bijsturen waar nodig en de boekhouding klopt altijd.”

Een apart zakelijke rekening voor je bedrijf is niet verplicht, wel raadzaam. Lees meer over de zin en onzin van een zakelijke rekening.

Als de Belastingdienst jou ziet als ondernemer voor de btw, moet je elk kwartaal btw-aangifte doen. Je geeft dan de btw die je bij je klanten in rekening hebt gebracht op en trekt daar de btw die jij aan je leveranciers betaald hebt van af. Daarnaast doe je 1 keer per jaar aangifte voor de inkomstenbelasting. Lees alles over belastingen voor starters.

Check of de kleineondernemersregeling (KOR) voor jou interessant is. Je hoeft dan geen btw te rekenen over je diensten. Je kunt van de KOR gebruikmaken als je jaaromzet exclusief btw minder is dan 20.000 euro en als de Belastingdienst je als ondernemer voor de btw ziet. Maak je gebruik van de KOR, dan doe je dat voor 3 jaar. Je moet er dus wel vrij zeker van zijn dat de KOR de komende 3 jaar geen negatieve gevolgen voor jou heeft. Bijvoorbeeld: als je nu bij klanten aan huis begint en de KOR aanvraagt, maar over 1 jaar toch je eigen garage wilt verbouwen als salon. Dan mag je de btw van de verbouwing niet aftrekken. Lees hier meer over de voor- en nadelen van de KOR.

De belangrijkste rechten en plichten waar je met een schoonheidssalon rekening mee moet houden zijn:

Sinds oktober 2020 is het SKIN-register geopend. Schoonheidsspecialisten met de juiste vakdiploma’s kunnen zich voor bepaalde behandelingen laten registreren. Ze moeten beschikken over basiskwalificaties en de ontwikkelingen op dit vakgebied op peil houden met scholing. Voorbeelden van deze behandelingen zijn: IPL- en laserbehandelingen.

Ben je gespecialiseerd in laserbehandelingen of plaats je permanente make-up? Dan moet je voldoen aan de eisen van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ). Deze wet bestaat sinds 2016 en stelt dat je als zelfstandige moet zorgen voor een kwaliteitssysteem.

Als ondernemer heb je te maken met de privacywet AVG. Hierin staat welke verplichtingen je hebt bij het verwerken van persoonsgegevens. Dit zijn bijvoorbeeld naam, adresgegevens en telefoonnummers van je klanten. Een klant kan inzage vragen in de data die jij van hem hebt opgeslagen of de toestemming voor het gebruik van zijn gegevens intrekken.

Draai je muziek in je salon, bijvoorbeeld achtergrondmuziek? Dan krijg te maken met muziekrechten. Informeer bij Buma/Stemra wat de kosten zijn.

Informeer bij je gemeente wat de openingstijden van je salon mogen zijn. In de winkeltijdenwet staat dat je salon open mag zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur. Als je wilt afwijken van deze winkeltijden, moet je dat aanvragen bij je gemeente.

Je hebt een diploma nodig om je aan te mogen sluiten bij de brancheorganisatie ANBOS. Heb je naast het basisdiploma, een vakdiploma voor specialisatie geregistreerd? Dan moet je iedere 3 jaar een verplichte nascholing volgen. Bijvoorbeeld bij acnebehandeling, elektrisch ontharen, permanente make-up en camouflage.

Voor vergoeding van medische behandelingen stellen zorgverzekeraars als eis dat je je specialisatie hebt geregistreerd bij ANBOS. Blijf dus op de hoogte van de polisvoorwaarden van zorgverzekeraars, zodat je je klanten goed kunt informeren.

Als je naast een basisdiploma schoonheidsspecialist een vakdiploma permanente make-up hebt behaald, kunnen klanten daarvoor bij jou terecht. Hiervoor moet je een vergunning van de GGD aanvragen.

Klanten kunnen een lidmaatschap of registratie bij ANBOS belangrijk vinden als waarde keurmerk. De ANBOS is er bijvoorbeeld ook voor geschillen en/of klachten.

Onderzoek wat jouw risico’s zijn en probeer deze af te dekken. Zo helpen algemene voorwaarden je om risico’s bij overeenkomsten in te dammen. ANBOS-leden kunnen die van de brancheorganisatie gebruiken. Dat heeft Aalders ook gedaan: “Met behulp van de algemene voorwaarden van ANBOS, heb ik de mijne opgesteld.” Ben je niet aangesloten bij ANBOS? Dan kun je je eigen algemene voorwaarden opstellen.

Daarnaast kun je verzekeringen afsluiten voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen. Sommige zaken moet je verplicht verzekeren en andere verzekeringen kun je vrijwillig afsluiten, zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering. En wat als door jouw behandeling iemands hele gezicht onder de brandblaren zit? Dan komt een aansprakelijkheidsverzekering goed van pas.

Naast bovenstaande onderwerpen, krijg je als starter te maken met:

Bekijk ook eens de menukaart bedrijf starten. Daarin lees je de belangrijkste stappen die je moet nemen als je voor jezelf begint.

Als KVK-adviseur richt ik me op startende ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij start algemeen, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

Nooit meer het laatste ondernemersnieuws missen? Meld je aan voor onze nieuwsbrieven. En ontvang notificaties, pas je instellingen aan of meld je af.

Nooit meer het laatste ondernemersnieuws missen? Meld je aan voor onze nieuwsbrieven. En ontvang notificaties, pas je instellingen aan of meld je af.

Informatie en advies van de overheid voor ondernemers. KVK is partner van Ondernemersplein.

Informatie en advies van de overheid voor ondernemers. KVK is partner van Ondernemersplein.